‘Gezond’ op voedsel vaak valse claim

 

Fabrikanten gewaarschuwd 

DEN HAAG (GPD) - Meer dan een kwart van de etenswaren waarvan wordt beweerd dat ze ‘gezond’, ‘vetarm’ of ‘rijk aan vitaminen’ zijn, is dat niet. Dit blijkt uit onderzoek vande Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) naar 79 voedingsmiddelen met een voedings- of gezondheidsclaim.

 

Bij 22 van de producten constateerde de voedingswaakhond in totaal 44 overtredingen. Op verpakkingen mogen alleen termen als ‘vetarm’ of ‘suikervrij’ staan als de producten daadwerkelijk beneden een bepaalde waarde blijven. De VWA constateerde echter vijf keer ten onrechte de bewering ‘caloriearm’. Op nog eens vijf producten stond ‘vetarm’, terwijl er te veel vet in zat. Drie keer werd gejokt over het gehalte aan mineralen en vitaminen. Hoewel bedrijven zelf onderzoek doen naar de werking van hun gezondheidsproducten, zijn de resultaten lang niet altijd betrouwbaar.

 

Amerikaans onderzoek wees eerder uit dat de helft van de bedrijfsonderzoeken waren gemanipuleerd ten gunste van het product. Dat veel van deze producten een gedegen wetenschappelijke onderbouwing missen, weerhoudt fabrikanten er niet van ze massaal aan te bieden, constateert Frans Kok, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit. „Die hippe gezondheidsdrankjes zijn financieel nu eenmaal erg interessant.

 

Je kunt ook de samenstelling van brood, kaas en eieren verbeteren, maar daar valt minder mee te verdienen.’’ Dat Friesche Vlag deze week aankondigde te stoppen met de productie van Slaap Lekkermelk, omdat het product niet bewezen beter voor de nachtrust is dan normale melk, is dan ook eerder uitzondering dan regel. Het is het hele arsenaal aan ‘kerngezonde’ yoghurtjes, fruitdranken en capsules dat Kok tegen de borst stuit. Toch voegen we ze massaal aan ons dagelijkse menu toe, al was het maar onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Dit klopt, maar kwalijk is het als de consument in plaats van verse groenten en fruit een paar fruitflesjes achteroverslaat en meent zo aan zijn dagelijkse taks te komen, aldus Kok.

 

bron : leeuwarder courant 10-01-2008

 


DISCLAIMERPRIVACYCONTACT