|
‘Melk is goed voor elk’ was altijd een populaire slogan van de zuivelindustrie om iedereen meer zuivel te laten eten en drinken. Maar de laatste jaren wordt steeds meer duidelijk dat melk helemaal niet zo goed voor je is als de producenten je willen laten geloven.
Voedingscentrum en melk in de Schijf van vijf Nu zul je misschien denken dat melk wel goed voor je is omdat het opgenomen is in de zogenaamde ‘Schijf van vijf’ van het Voedingscentrum. Maar bedenk goed dat het ‘wetenschappelijk onderzoek’ waarop het Voedingscentrum zich baseert, via speciale fondsen gefinancierd wordt door grote producenten van levensmiddelen, waaronder de Nederlandse Zuivel Organisatie. Het voedingscentrum is daarom niet onafhankelijk.
Een aantal nadelen van melk / zuivel producten op een rij:
· Melk zit vol met verkeerde vetten
· Melk bevat in verhouding veel calorieën
· Van nature heeft de mens een intolerantie voor koe melk
· Melk bevordert botontkalking (osteoporose)
· Er is een verband tussen melk en het risico op bepaalde soorten kanker
Voordelen van melk / zuivel producten:
· Veel mensen vinden het lekker Melk vormt een slijmlaag op de ingewanden
[Bron: Boek, "Eet je vit"] De consumptie van melk en melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Melk en melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym, lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase zal bij grote consumptie van melk en melkproducten tot problemen leiden. Melk en melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Zure melkproducten en geiten- en schapenkaas worden beter verteerd en zijn minder slijmvormend.
Melk - eiwit en calcium Bijna iedereen heeft vroeger van zijn of haar moeder geleerd dat je melk moet drinken voor sterke botten. Dit zou komen door het calcium dat in melk zit. HelaasHelaas is dit een is dit een marketing truc. Wetenschappelijke onderzoeken, van onder andere de Harvard University, hebben aangetoond dat calcium in melk niet goed wordt opgenomen in het menselijk lichaam. Dit komt door de eiwitten die ook in melk zitten. Uit onderzoek blijkt ook dat melk juist zorgt voor een grotere kans op botontkalking (osteoporose) in plaats van een kleinere kans. Je botten worden dus slechter van melk en niet beter. Er zit voldoende calcium in groene groenten om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te voldoen.
Zuivel en dieet Ook als je op dieet bent kun je melk beter laten staan. Drie glazen melk per dag zijn al snel goed voor 200 tot 300 calorieën. Ook de 0% vet varianten bevatten veel calorieën in de vorm van suikers. Ook andere zuivel producten zoals kaas, yoghurt en kwark bevatten veel calorieën en ook deze zuivel producten heb je niet nodig om gezond te leven. Laat melk dus vaker staan want het is niet gezond en je hebt geen zuivel nodig voor de voedingsstoffen. Drink of eet zuivel daarom alleen af en toe als je het lekker vindt.
Bron: Harvard University & American Journal of Clinical Nutrition
Bekijk hier een aflevering van TROS RADAR "De mythes rond melk"
Bekijk hier een aflevering van TROS RADAR "Veroorzaakt melk Crohn?" |